Sabtu, 5 April 2014

INTERAKSI 8: PENGAJARAN BAHASA MELAYU SECARA DALAM TALIAN DAN LUAR TALIAN



1.      Melaksanakan simulasi pengajaran dalam talian.
2.      Melaksana simulasi pengajaran dalam talian dan luar talian dengan menggunakan                laman web dan tapak pembelajaran.

Pembelajaran Dalam dan Luar Talian dengan Menggunakan Tapak dan Laman Web Pembelajaran.

§    Murid-murid gemar untuk menggunakan komputer dan internet.
§    Sifat sebegini yang dimiliki oleh murid wajar diambil kesempatan oleh guru untuk              menggunakannya dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah rendah.
§   Untuk membantu guru supaya senang untuk mengunjungi laman yang berkenaan di            internet, maka guru perlu menyimpan rekod penerokaan mereka dalam bentuk Fail            Internet dan juga Katalog Alamat Internet.
§   Guru boleh menggunakan laman web yang berkenaan untuk digunakan sebagai bahan        pengajaran.
§   Langkah penggunaan laman web adalah seperti berikut:

Ø  Tentukan objektif pengajaran yang hendak dicapai
Ø  Guru menjelaskan tugasan yang perlu murid lakukan
Ø  Minta murid melayari laman web yang disediakan
Ø  Murid melaksanakan tugasan yang diberikan dan melaporkannya dengan menggunakan                                 alat pengarangan elektronik
Ø  Guru membuat kesimpulan.

Melaksanakan Simulasi Pengajaran Dalam Talian

LANGKAH 1 :
  • Guru mengakses internet dan membuka portal pendidikan untuk pembelajaran.
  • Lihat contoh portal pendidikan di bawah :
  • http://upsrbm.tripod.com/bk.htm




 LANGKAH 2 :
  • Guru akan memilih tatabahasa yang hendak diajar pada hari tersebut dan mengikut sukatan pelajaran.
  • Contohnya guru tersebut memilih untuk mengajar golongan kata pada hari tersebut, maka guru akan klip pada kata kerja.
  • Lihat contoh di bawah selepas perkataan kata kerja diklik : 


LANGKAH 3 :
  • Guru akan megajar kata kerja berdasarkan apa yang terdapat di portal pendidikan tersebut.
  • Guru akan memberikan beberapa contoh kata nama serta menyuruh murid-murid memberi contoh kata nama.


LANGKAH 4 :
  • Selepas itu, guru akan memberikan latihan kepada murid-murid.
  • Guru boleh menggunakan latihan yang terdapat di dalam portal pendidikan tersebut.
  • Lihat contoh di bawah :



LANGKAH 5 :
  • Guru akan klik pada perkataan latihan 1.
  • Lihat contoh di bawah selepas latihan 1 diklik :



  • Guru boleh memanggil murid-murid untuk menjawab soalan-soalan latihan yang terdapat di portal pendidikan ini.
  • Akhir sekali guru akan memberi kerja iaitu menyalin soalan di dalam buku latihan.


Melaksana Simulasi Pengajaran Dalam Talian Dan Luar Talian Dengan Menggunakan Laman Web Dan Tapak Pembelajaran

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU TAHUN 1

Tarikh                                               : 26 Mac 2012
Masa                                                 : 0845-0945 (60 minit)
Tahun                                               : Tahun 1 Bendahara
Tema                                                : Kesihatan dan Kebersihan
Tajuk Pelajaran                                 : Tiada Aedes Tiada Denggi
Bilangan Murid                                  : 30 orang
Standard Kandungan                          : 1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara                                                               semula dengan tepat menggunakan sebutan yang                                                             jelas dan intonasi yang betul.
 Standard Pembelajaran                      : 1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara yang didengar                                                           dengan betul menggunakan ayat tunggal.

Objektif                                             : Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
                                                                 i. Membina 3 ayat tunggal                                                                                                 berdasarkan gambar.
                                                                ii. Mengetahui dan menceritakan 5 cara                                                                               menghapuskan tempat pembiakan aedes.

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran :
                     i. Bercerita berdasarkan video
                    ii. Membina ayat secara berkumpulan dan individu
                   iii. Lembaran Kerja

Pengetahuan Sedia Ada                      : Murid pernah melihat nyamuk aedes

Pengisian Kurikulum                          :
                     i. Ilmu    - Pendidikan Sivik, Pendidikan Kesihatan
                    ii. Nilai    - kerjasama, tanggungjawab, berbudi bahasa

ENT                                                 :
                     i. Kemahiran Berfikir  - menjana idea untuk membina ayat tunggal
                    ii. Kemahiran Belalajar Cara Belajar – belajar secara berkumpulan
                   iii. Kontekstual – kebersihan persekitaran rumah
                   iv. Kecerdasan Pelbagai – interpersonal, verbal-linguistik, intrapersonal
                                                                       
EMK                                                :  Inovasi dan Kreativiti
Sistem Bahasa                                   : Ayat Tunggal

Bahan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran :
Video, LCD, Lembaran Kerja, Gambar


Langkah / Masa
Kandungan
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Set Induksi (5 Minit)
Gambar mangsa demam denggi
1.       Murid melihat gambar.
2.       Mengaitkan dengan tajuk Tiada Aedes Tiada Denggi

BBB :
Gambar 1, LCD

ENT :
Kontekstual
Langkah 1 (10 minit)
Kitaran hidup nyamuk aedes
1.       Murid melihat dan memahami kitaran hidup nyamuk aedes
2.       Murid membina 3 ayat tunggal berdasarkan gambar kitaran nyamuk
3.       Beberapa orang murid membentangkan ayat.

BBB :
Gambar 2, LCD

Tatabahasa :
Ayat tunggal

ENT :
Kemahiran berfikir, verbal linguistik
Langkah 2 (10 minit)
Tayangan video Hapuskan Tempat Pembiakan Aedes kepada murid.
1.       Murid menonton tayangan video
2.       Murid menceritakan kembali mengenai tempat aedes membiak berdasarkan video yang ditonton kepada rakan
3.       Beberapa murid menceritakan kembali mengenai video yang ditonton di hadapan kelas.

BBB :
Video LCD

ENT :
Verbal lingustik, interpersonal

Nilai :
Kerjasama, berbudi bahasa

Ilmu :
Pendidikan kesihatan dan sivik.
Langkah 3 (15 minit)
Berbincang secara berkumpulan
1.       Murid dibahagikan kepada 6 kumpulan
2.       Setiap kumpulan diminta berbincang mengenai 5 cara untuk menghapuskan tempat pembiakan aedes berdasarkan gambar yang diberikan.
3.       Secara berkumpulan murid diminta menceritakan tentang cara-cara menghapuskan aedes secara bergilir-gilir menggunakan aedes ayat tunggal (seorang murid satu cara)
EMT : Kreativiti

ENT : Kemahiran belajar, verbal linguistik

Nilai :
Tanggungjawab, kerjasama

Tatabahasa :
Ayat tunggal
Langkah 4 (15 minit)
Pemerhatian pembentangan murid
Pentaksiran :
Penilaian berdasarkan aktiviti yang dijalankan

Pemerhatian

ENT :
Kemahiran berfikir, intrapersonal

Borang pengurusan grafik
Pengayaan :
1.       Melengkap peta minda yang disediakan (lembaran kerja 1)

EMK :
Inovasi
BBB :
Lembaran kerja
ENT :
Intrapersonal, kontekstual

Padanan ayat
Pemulihan :
1.       Memadankan ayat dengan gambar
2.       Tanda jawapan yang betul.
3.       (lembaran kerja 2)

Penutup (5 minit)
1.       Penutup kognitif
2.       Penutup sosial
1.       Murid diingatkan mengenai cara menjauhkan diri daripada penyakit demam denggi.
2.       Murid diminta memberi pendapat mengenai perkara yang harus dilakukan oleh masyarakat untuk menghapuskan aedes.

Nilai :
Bertanggungjawab

ENT :
Kontekstual

EMK :
Kreativiti

Refleksi :
i. Kelemahan:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ii. Kekuatan:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________

iii. Penambahbaikan:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________


GAMBAR 1

 

GAMBAR 2


 

GAMBAR 3
 

TAPAK PEMBELAJARAN


 

 

 


 

 


 

 

 

 

 

 



















0 ulasan:

Catat Ulasan