Rabu, 26 Februari 2014

INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (KEMAHIRAN BERBAHASA - MEMBACA)

KEMAHIRAN MEMBACA

Definisi Membaca
(i) Membaca merupakan satu proses mengubah simbol-simbol grafik iaitu tulisan kepada konsep-konsep intelektual dan proses ini memerlukan daya mental.
(ii) Membaca adalah terjemahan daripada bentuk tulisan kepada satu bentuk bahasa yang membolehkan pembaca menimbulkan makna daripada bentuk tulisan berkenaan.
(iii) Membaca melibatkan kebolehan mengenal lambang-lambang dan menterjemah lambang-lambang itu semula kepada bunyi bahasa dan memahami makna atau tanggapan yang disampaikan oleh tulisan itu.
(iv) Membaca merupakan satu cara untuk memahami pola-pola bahasa daripada bentuknya yang bertulis.
(v) Membaca melibatkan proses mekanikal iaitu membunyikan huruf-huruf yang dicetak dan menjawab beberapa soalan yang berkaitan dengan tajuk yang dibaca dan melibatkan proses pemikiran yang konstruktif.

Tujuan Membaca
1)    SERTA MERTA
2)    LANJUTAN

Tujuan Membaca Serta Merta
  Tujuan serta-merta adalah untuk membolehkan murid membaca dan memaham sesuatu bahan yang digunakan.
 Apabila   seseorang   murid   dikatakan   ‘boleh membaca’, maka kenyataan itu bermaksud murid berkenaan boleh membaca dengan cepat, tidak teragakagak,   boleh   membaca   dengan   serta- merta dan tidak mengambil masa yang panjang untuk menghabiskan sesuatu bahan bacaan.
  Selain itu, ‘boleh membaca’ juga bererti murid boleh membaca bersendirian tanpa bergantung kepada bantuan guru.
  Tujuan serta-merta juga mempunyai tujuan- tujuan yang lain, antaranya:
  untuk membolehkan murid membaca dengan sebutan dan rentak irama atau intonasi yang betul.
  Untuk membolehkan murid membaca senyap tanpa berasa sebarang gangguan.
  Untuk mewujudkan sikap suka dan mahu membaca terus menerus dan mencari pengertian daripada yang dibaca.
  Untuk menimbulkan minat mahu membaca sebagai alat hiburan atau alat pengisi masa lapang dan menambah pengetahuan.

Tujuan Membaca Lanjutan
ü  Tujuan lanjut bermaksud murid dapat membetulkan fahamannya yang salah, membandingkan fikiran dan pengalaman orang lain untuk menyelesaikan masalah hidupnya sendiri.
ü  Murid  seharusnya  dapat  berfikir  dan  melahirkan  fikiran  dengan cara yang teratur. Apabila mereka boleh membaca maka dapatlah mereka  menambah  satu  lagi  alat  perhubungan  iaitu membolehkan mereka merapatkan diri dengan orang lain yang ada di sekelilingnya.
ü  Tujuan lanjut bermatlamat;
• Sebagai alat untuk meningkatkan pengetahuan dan pengalaman setelah keluar dari sekolah dan juga sebagai satu cara untuk menyambung muridan.
•  Merapatkan  lagi  diri  dengan  masyarakat  dan  memudahkan mereka untuk mengikuti perkembangan alam dan manusia.
• Meluaskan fahaman serta membetulkan idea-idea yang salah.  Menjadikan bahanbahan perbandingan dengan orang lain.
• Mendapat bahan fikiran untuk dijadikan panduan hidup iaitu dengan meneladani perkara-perkara yang baik yang dilakukan oleh orang lain.
3)   Tujuan membaca juga dapat dilihat berdasarkan kepada tujuan pengajaran dan pembelajaran membaca. Secara umumnya, membaca dilaksanakan bagi mencapai tujuan atau matlamat yang berikut;
(i) Membolehkan murid mengenal huruf, menyebut nama dan bunyi huruf.
(ii) Melatih murid membaca dengan sebutan, tekanan, nada dan intonasi yang betul.
(iii) Membina kebiasaan menuturkan ayat-ayat yang gramatis sebagaimana dalam bahan
bacaan yang dibacanya.
(iv) Melatih murid membaca secara senyap dan pantas di samping dapat memahami isi
yang dibaca dengan pantas juga.
(v) Melatih murid memetik isi-isi bahan bacaan dengan cepat dan tepat dan menyatakan
semula kepada orang lain dengan ayat yang betul dan boleh difahami dengan mudah.
(vi) Menanamkan kemahiran untuk menjelaskan makna perkataan dan ayat-ayat dengan
cepat, jelas dan tepat.
(vii) Menghidupkan minat suka menyiasat dan mendalami maksud yang dibaca.
(viii) Meluaskan kosa kata, mengenal pasti perbezaan maknanya dalam konteks yang
berbeza.

Proses Membaca
      MENGECAM, MEMILIH, MAKNA …
      HUBUNGKAIT IDEA, SUSUN…
      GENERALISASI
      PENILAIAN

Jenis Bacaan
 MEKANIS
 MENTALIS
 INTENSIF
 EKSTENSIF

Peringkat Kemahiran Membaca
    KESEDIAAN MEMBACA
    PRABACAAN
    AKTIVITI MEMBACA
     MEKANIS
      MEMBACA DAN MEMAHAM



Peringkat Kemahiran Membaca 2
o      PENUBUHAN MAKNA
o      PENTAFSIRAN MAKNA
o      PERUMUSAN MAKNA
o      PENILAIAN MAKNA

Teknik Membaca
     SQ3R
     KWLH
     DR-TA

Perancangan dan Penilaian Bacaan
     PERANCANGAN
     MEMILIH BAHAN

     MENILAI

0 ulasan:

Catat Ulasan